FrazPC.pl

SteelSeries Arctis Pro+GameDAC - recenzja gamingowych słuchawek Hi-Res: GameDAC

GameDAC

Tu dochodzimy do niezwykle istotnego elementu tego zestawu, czyli modułu GameDAC. Zanim jednak omówię ten element, to muszę napisać kilka słów na temat okablowania. Zarówno przewód łączący słuchawki z GameDAC, jak i ten od modułu do PC/PS4, mierzą ok. 1,5 m i zabezpieczone są elastyczną gumową osłoną. Kable sprawiają wrażenie dość wątłych (tyczy się to także optycznego), ale SteelSeries zdążyło nas do tego przyzwyczaić i lepiej nie poddawać ich próbom wytrzymałościowym (warto trzymać je z daleka od domowych zwierząt). Jest tu jednak również inny problem, ponieważ słuchawki promowane są jako idealne do PS4, ale żeby korzystać z GameDAC musielibyśmy siedzieć 1,5 m od telewizora (no chyba, że konsola podłączona jest do monitora), co raczej jest mało wygodne i wymusza na nas wymianę kabla na dłuższy na własną rękę (generalnie przewodowe słuchawki, które podłączamy do konsol, a nie pada, są raczej kłopotliwe).

Zobacz zdjęcie

Sam GameDAC to DAC USB i wzmacniacz o jakości Hi-Fi zaprojektowany z myślą o grach wideo. Pozwala on omijać niskiej jakości konwertery w standardowych kontrolerach konsol, słuchawkach USB czy kartach dźwiękowych do PC, a że napędza go wysokiej klasy układ ESS Sabre 9018, znany z hi-endowego sprzętu audio, to spodziewać możemy się tu najwyższej jakości dźwięku i nie bez przyczyny Duńczycy chwalą się, że Arctis Pro + GameDAC to pierwszy na świecie gamingowy system audio z certyfikatem Hi-Res, który oferuje dźwięk jakości Hi-Fi 96kHz/24-bit bez potrzeby down-samplingu. Szkoda jednak, że DAC nie pozwala obecnie na obsługę innych słuchawek. Zanim jednak zabierzemy się za ocenę jakości dźwięku tego zestawu, najpierw wypada przyjrzeć się bliżej funkcjonalnościom tego modułu, których jest naprawdę sporo.

Zobacz zdjęcie

GameDAC został wyposażony w wyświetlacz OLED, dzięki któremu otrzymujemy podgląd aktualnych ustawień i możemy w szybki i intuicyjny sposób dostosować opcje słuchawek bez konieczności sięgania po aplikację na PC. Na konsoli otrzymujemy zaś dostęp do wachlarza ustawień, które rzadko spotykamy na tej platformie. Tym samym posiadacze PS4 mogą zarządzać korektorem graficznym, włączyć dźwięk przestrzenny, zmienić kolor podświetlenia i kontrolować balans funkcji ChatMix (dźwięk z gry i czat głosowy). W przypadku komputerów posiłkować możemy się także oprogramowaniem SteelSeries Engine, które pozwoli na jeszcze większe zmiany ustawień i personalizację urządzenia (np. podświetlenia czy integrację aplikacji Engine Apps, w tym wyświetlanie informacji z komunikatora Discord na wyświetlaczu OLED modułu). Niestety przedpremierowe testy nie pozwoliły na sprawdzenie aplikacji, ponieważ ta nie doczekała się aktualizacji dla słuchawek z serii Arctis Pro, ale generalnie większość opcji i tak kontrolować możemy z poziomu GameDAC i software pełni jedynie rolę wspomagającą. Jego opcje zapewne pokrywają się zaś z tym, co znamy z innych modeli z serii Arctis, a jeśli producent przygotował jakieś niespodzianki, to zaktualizuje ten artykuł.

Zobacz zdjęcie

Sama obsługa DAC jest banalnie prosta - znajdziemy tu jedynie duże pokrętło, które służy do zmiany opcji i regulacji głośności, a także ukryty przycisk zatwierdzający oraz mniejszy guzik, który służy za funkcję wstecz.  Moduł jest posiada plastikową szybkę chroniącą wyświetlacz (ta niestety rysuje się praktycznie od patrzenia na nią), a pod spodem, wokół całej podstawy, poprowadzono gumowy pierścień zapobiegający ślizganiu po blacie biurka (co wraz ze sporą wagą modułu działa bardzo skutecznie). Z boku znajdziemy gniazdo microUSB na słuchawki, a z tyłu porty USB na kabel zasilający, mini jack na urządzenie mobilne oraz wyjście liniowe minijack na głośniki. Całości dopełnia port optyczny, z którego musimy skorzystać w przypadku konsoli. Moduł wykonany jest solidnie i utrzymany w stylistyce współgrającej ze słuchawkami, co nie jest wcale takie oczywiste, ponieważ rywale często decydują się na dość kosmiczne (czytaj gamingowe) wzornictwo tego typu dodatków.

Zobacz zdjęcie

Główny ekran zawiera wskaźnik głośności słuchawek oraz ChatMix (balans głośności między czatem głosowym a odgłosami z samej gry), a także najważniejsze informacje, jak źródło czy jakość odtwarzanego dźwięku (warto dodać, że 96kHz/24-bit obsługiwane jest tylko w trybie Hi-Res, ale ten nie obsługuje ChatMix i dźwięku przestrzennego, więc dedykowany jest głównie muzyce). Przytrzymując przycisk w pokrętle dostajemy się do głównego menu, gdzie w pierwszej kolejności znajdziemy opcje Audio: DTS Headphone: X, 10-zakresowy korektor graficzny z kilkoma predefiniowanymi trybami i opcją personalizacji, Sidetone, czyli odsłuch z 3 poziomami głośności (+ wyłączony) oraz głośność mikrofonu. Następnie mamy Input, czyli źródło (PC, PS4 i PC Hi-Res) oraz Output z opcją wyboru głośników lub streamingu. W Display możemy dostosować jasność wyświetlacza oraz czas, po upływie którego będzie się wygaszał, w Illumination dostosowujemy podświetlenie (8 predefiniowanych kolorów i tryb tęczy lub wyłączone - pełny zakres RGB otrzymujemy w aplikacji), a na końcu znajdziemy About z informacjami na temat aktualnego firmware'u. Jak więc widać opcji i możliwości konfiguracji jest tu naprawdę sporo i w gruncie rzeczy znajdziemy tu wszystko, czego potrzeba do pełni szczęścia, więc spokojnie można obyć się bez aplikacji.  

Pozostałe strony artykułu

Copyright © 2012 - 2018 Cyfrowy Polsat S.A.